Sunday, June 13, 2010

Perlukah memorial Tan Cheng Lock?


一篇值得我们去思考的大马人政治思维模式文章。知己知彼,百战不殆。
Menurut kenyataan pemimpin MCA, Arkib Negara telah bersetuju membina memorial Tan Cheng Lock, bersebelahan memorial Tunku Abdul Rahman. Lanjutan itu, bangunan Parlimen pertama di Jalan Dato’ Onn di Kuala Lumpur, akan diubahsuai menjadi memorial itu yang melibatkan kos kira-kira RM10 juta, mulai tahun depan. Menurut MCA lagi, memorial tersebut penting sebagai memperingati jasa tokoh negara yang juga Presiden mereka yang pertama.

Jika benar, ingatan saya kepada Arkib Negara, agar perlu memikirkannya kembali. Saya tidak melarang, tidak juga menyokong. Tetapi ingatlah, politik Malaysia adalah berasaskan kepada politik perkauman. Cukuplah dengan memorial pemimpin nombor satu negara. Saya bimbang nanti, semua parti etnik yang ada di negara kita, termasuk Sabah dan Sarawak mahukan memorial sama ini turut dibina, bagi mengenangkan pemimpin mereka yang tidak kurang berjasa, sesuai dengan zaman yang dilalui. Apatah lagi dari segi hak, mereka lebih berhak, sebab mereka adalah pribumi.

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, UPNM merangkap Setiausaha Agung Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis

全文请按此。

No comments: